otrdiena, 2011. gada 14. jūnijs

Kā uzņēmumam ietaupīt uz komunikāciju aktivitātēm?

Pagājušajā nedēļā man bija lieliska iespēja apmeklēt semināru-lekciju „Kā medijus izmantot savā labā?”. Semināru vadīja profesionāla sabiedrisko attiecību speciāliste, sabiedrisko attiecība uzņēmuma īpašniece un pastāstīja mums gana daudz noderīgu lietu. Nu kaut vai to, ka vislielākais aktīvo latviski runājošo lietotāju skaits ir atrodams sociālajā tīklā http://www.draugiem.lv/ , pārējie dzirdētie un apspriestie sociālo tīklu zīmoli krietni vien atpaliek no šī Latvijas mēroga fenomena. Savukārt Lietuvā un Igaunijā sociālajā tīklā http://www.facebook.com/ ir reģistrējušies teju vai miljons lietotāju (no katras valsts). Latvijai līdz tādiem cipariem ir varen tālu.


Kongruence ar vērtībām.
Bet manu interesi saistīja kas cits. Tā, kā pati bieži esmu domājusi par to, cik kongruenta esmu ar tām vērtībām, kuras sludinu, tad nolēmu pajautāt par šo tēmu semināra vadītājai. Un sāku savu iztaujāšanu ar sekojošu jautājumu: „Cik lielai daļai no tiem uzņēmumiem, kuri pie Jums griežas, ir definētas vērtības, cik no tiem ir skaidra misija un attīstības vīzija?” Man par lielu pārsteigumu, es saņēmu atbildi: „Gandrīz nevienam. Ir pat daļa gadījumu, kad nav definēts komunikāciju aktivitātes mērķis” . Man šī tēma ieinteresēja un es nolēmu to papētīt dziļāk.


Dārgi pakalpojumi?
Kā man paskaidroja semināra vadītāja, „ Vērtību definēšana vai misijas un vīzijas izstrāde” ir dārgi pakalpojumu, kurus nevar atļauties jebkurš uzņēmums. Tiešām – jebkurš uzņēmums nevar atļauties vairākus tūkstošus maksāt ārpakalpojuma sniedzējam, kurš sagatavo uzņēmuma īpašnieka-prāt piemērotu misiju. Un es pat atļaušos teikt, ka tas ir neprāts. Strādājošam uzņēmumam no ārpuses piekabināt vērtības un misiju. Ne viens vien šāds eksperiments ir tapis par dārgu piedzīvojumu. Dārgu tāpēc, ka pēc šīs te misijas formēšanas, vēl tā ir arī jāieved tautās- jāpadara tā par ikviena darbinieka misiju konkrētajā darba vietā. Un tas ir darbs, kuru izdarīt ir daudz grūtāk. Un te ir vietā jautājums. Grūtāk kā ko? Pavisam vienkārši- to ir daudz grūtāk izdarīt no ārpuses....jo katram iekšā ir savas vērtības. Kur pretī ja uzņēmuma misijas formulēšanā iesaistās visi darbinieki, tad jautājums par vērtību ieviešanu dzīvē tiek noņemts no dienas kārtības. Un pavisam vienkārša iemesla dēļ- tās jau ir dzīvas vērtības. Tikai ir nepieciešams tās nodefinēt un visiem vienoties- kuras tieši ir tās visvisvērtīgākās vērtības. Kuras ir tās vērtības, kuras vieno visus.


Ietaupīt uz iekšējām attiecībām?
Stāstot par sabiedrisko attiecību veidiem, seminārā tika pieminēts jēdziens „iekšējās attiecības”, norādot, ka šobrīd uzņēmumi nesaprotamu iemeslu dēļ ir atteikušies no šī komunikāciju veida. Iemesli ir nesaprotami, jo tieši uzņēmuma darbinieki ir vislabākie uzņēmumā notiekošo procesu, jaunumu un aktualitāšu nesēji sabiedrībā. Ņemot par piemēru tos pašus sociālos tīklus, ir taču ievērots, cik bieži to lietotāji dalās ar savām sajūtām un piedzīvoto darba vietā. Tas ir viens no jaudīgākajiem instrumentiem uzņēmuma tēla veidošanā. Un arī šeit ir vietā runāt par vērtībām, par iemesliem, kāpēc viens vai otrs darbinieks ir izvēlējies strādāt konkrētajā darba vietā. Palīdzot to saprast un noformulēt, būtu iespējams atvieglot ne tikai darbinieka ikdienu (ir taču daudz patīkamāk iet uz darbu, kurš saskan ar Tavām vērtībām), gan arī iegūt savā īpašumā ilglaicīgu un stabilu uzņēmuma tēla veidotāju komandu. Kad ikviens darbinieks kļūst par mediju. Un atļaušos piebilst- neiznesot uzņēmuma resursus ārpus uzņēmuma robežām (t.i. nemaksājot ārpakalpojuma sniedzējam par vērtību izdomāšanu, bet ieguldot tieši uzņēmumā strādājošo attīstībā).


Ugunsdzēšanas kampaņas- risinājums?
Uzņēmuma darbiniekiem bieži vien nav skaidras ne tikai uzņēmuma vērtības, bet arī tuvākās darbības mērķi. Kā rezultātā enerģija un aktivitātes aizslīd pa labi un pa kreisi, bet ne konkrētajā un uzņēmumam tik nepieciešamajā virzienā. Un tad nākas dzēst ugunsgrēkus. Un nav pārsteigums, ka uzņēmumi arvien biežāk griežas pie reklāmas un komunikāciju kampaņu veidotājiem, jo ugunsgrēkus nākas dzēst arvien biežāk un biežāk. Un kāds ir šo aktivitāšu ilglaicīgums? Gan jau ka nojaušat, ka neko ilgs.


Par visu pēc kārtas.
Kāda tad ir alternatīva? Manuprāt daudz vieglāk ir lietas darīt pēc kārtas. Māju būvējot taču arī visupirms būvē pamatus, ceļ mājas karkasu, liek jumtu, būvē sienas....un greznajiem iekšdarbiem pievēršas tikai pašā nobeigumā. Tāpat arī ar uzņēmuma sabiedriskajām attiecībām. Visupirms ir jābūt kārtībai pašā uzņēmumā- t.i. pamatiem- vērtībām, vīzijai par to kāda būs māja (t.i. uzņēmums), misija , kas mājā dzīvos, kam tā sniegs labumu (t.i. kamdēļ uzņēmums ir un nodarbojas tieši ar šo uzņēmējdarbību) un tikai pēc tam censties izdaiļot logu rāmjus un sasaukt sapulci par to, kādu vēja rādītāju piestiprināt pie skursteņa...


Kā viens no variantiem, kā lietas darīt pēc kārtas, ir pašam saviem spēkiem formulēt uzņēmuma misiju, vīziju un mērķus. Var izmantot arī ārpakalpojumu. Teiksiet, esmu nonākusi pretrunā ar iepriekš teikto. Tieši tā- esmu gan, jo netiku pieminējusi, ka ārpakalpojums, ko domāju, ir koučings. Koučings uzņēmuma īpašniekiem un komandu koučings uzņēmuma darbiniekiem. Palīdzēt uzņēmuma īpašniekam PAŠAM definēt sava biznesa jēgu. Atbildēt uz spēcīgiem un dziļiem „KĀPĒC?” un noformulēt pašam priekš sevis iemeslus, kamdēļ darboties tieši tā un nevis savādāk. Tam sekojošs un loģisks solis ir uzņēmuma darbinieku iesaistīšana vērtību formulēšanas un misijas formulēšanas procesā. Un te atkal var līdzēt koučings. Tikai šoreiz komandu koučings. Iegūt kopīgu redzējumu, atbildot uz vairākiem „Kāpēc?” un tad jau ar pleca sajūtu turpināt gan mājas sienas celt, gan logus likt un jumtu krāsot. Bet sapulce par vēja radītāja izskatu var pat izrādīties lieka....


Latvijā komandu koučings ir pavisam jauns pakalpojums un to ir izmantojuši tikai nedaudz uzņēmēji. Bet Norvēģijā* ar komandu koučinga palīdzību veiksmīgi tika uzlabota izglītības pakalpojuma kvalitāte vidusskolās. Un tas jau skan ļoti nopietni.


Ja arī Jūs vēlaties uzzināt ko vairāk par sevi un savu uzņēmumu, atklāt savas spējas, iespējas un beidzot zināt, kurā pusē vārti**, tad laipni aicināti sazināties ar mani. Esmu apguvusi gan individuālo, gan komandu koučingu un priecājos, ja varu veicināt Latvijas uzņēmējdarbību. Sadarbība ar jaunajiem uzņēmējiem- tas man ir īpašs izaicinājums un tāpēc piedāvāju īpašus sadarbības noteikumus.


Paldies semināra organizētājiem un semināra vadītājai! Ļoti laba viela pārdomām!

*saite uz Norvēģijas skolu pieredzi http://www.erickson.ru/norwayschool.htm
**Šeit var iegādāties S.Koveja grāmatu, kurā minēts piemērs par futbola komandu, kura īsti nezin, kurā pusē ir vārti  The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana