piektdiena, 2012. gada 1. jūnijs

Sistēmiskais koučings un sakārtojumi

Sistēmiskos sakārtojumus pazīstu jau kopš 2008.gada un jo dziļāk šo tēmu iepazinu, jo vairāk pārsteigumu tā man ir nesusi. Pārsteigumi un atklājumi ne vienmēr ir bijuši patīkami, drīzāk gan labāk būtu lietot vārtu "transformējoši". 
Arī koučingu sāku iepazīt tanī pat laikā un tieši tāpat, jo dziļāk šo tēmu iepzinu, jo vairāk transformējošu atklāsmju ieguvu.
Un varbūt tieši tāpēc nav nekāds brīnums, ka abas šīs lietas ir iespējams savienot. To dara gan atzīti koučinga, gan atzīti sistēmisko sakārtojumu speciālisti. 
Pēdējā (2012.gada maija) ICF (Starptautiskā kouču federācija) avīzē Coaching World tika ieteikta jaunākā grāmata šajā jomā: Sistēmiskais koučings un sakārtojumi (Systemic Coaching and Constellations: An Introduction to the Principles, Practices and Applications) Šīs grāmatas autors Džons Waitingtons (John Whittington) sistēmiskā koučinga un sakārtojumu jomā darbojas jau vairāk kā 10 gadus un viņa klientu lokā ir gan veiksmīgi individuālie klienti, gan organizācijas. 
Savukārt manas personīgās atziņas pēc kādas tikšanās ar kolēģiem par to, kā savienot sistēmterapeita redzējumu un kouča pozīciju, var lasīt zemāk (šis redzējumu, starp citu, izkristalizējās sarunā ar manu vīru. Paldies!):

"....Tātad, ja pie manis atnāk  klients, kurš izvirza mērķi kļūt par „Lembergu”,  un es  pamanu, ka šī vēlme ir sistēmas dinamikas rezultāts, un ka viņam nu nemaz nevajag kļūt par Lembergu, bet gan sakārtot savas attiecības ar vecākiem. ...Tad es sesijas laikā....pasaku klientam, ka man ir radies priekšstats, sajūta (ņemot vērā sadzirdēto, novēroto un sajusto), ka klients ar līdzīga satura problēmām ir jau dzīvē saskāries, un pajautāju vai viņam kaut ko izsaka šis mans teikums. Ja klients ir gatavs atzīt, ka šī ir joma, kas viņam būtu jāsakārto, tad es  turpinu sesiju šajā jomā ar uzsvaru- ko klients var darīt tuvākajā laikā ut.t.t.. Bet, ja klients atzīst, ka sajūtas kouču ir maldinājušas un tas ir pilnīgs "bulshit", tad es turpinu sesiju ar klienta pieprasījumu par „vēlos kļūt Lembergs”, ļaujot viņam iziet nepieciešamo attīstības ceļu, saprotot, ka „догнать и причинить добро” nevajag. Pa lielam klients atradīs savu veidu, kā nonākt līdz sistēmas sakārtošanai. Kouča uzdevums ir atspoguļot šo nojausmu vai sajūtu un turpināt sesiju tajā virzienā, kur vēlas iet klients."

Vairāk no šīs atklāsmes skatīt šeit.

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana